Riadenie vzťahov so zainteresovanými stranami športových organizácií
Autor práce: Ing. Patrik FerencŠkoliteľ: doc. Ing. Michal Varmus, PhD.
Dátum obhajoby: 22.8.2019
Študijný program: 3.3.15 Manažment
Oponent 1: prof. Ing. Viera Marková, PhD.
Oponent 2: doc. Ing. Pavol Kráľ, PhD.
Slovenský abstrakt:
FERENC, Patrik, Ing.: Riadenie vzťahov so zainteresovanými stranami športových organizácií
[Dizertačná práca] – Žilinská univerzita v Žiline; Fakulta riadenia a informatiky; Katedra
manažérskych teórií. – Školiteľ doc. Ing. Michal Varmus, PhD. – Stupeň odbornej kvalifikácie:
doktor filozofie („philosophiae doctor“, v skratke „PhD.“) v odbore 3.3.15 Manažment. Žilina:
FRI ŽU v Žiline, 2018. – 201 s.
Problémom dizertačnej práce je chaotické organizovanie a riadenie zainteresovaných
strán športových organizácií a s tým súvisiace nedosahovanie očakávaných výsledkov pre
zainteresované strany.
Cieľom dizertačnej práce je na základe skúmania, analyzovania a hodnotenia dostupných
teoretických podkladov a praktických poznatkov identifikovať kľúčové faktory v oblasti
riadenia zainteresovaných strán športových organizácií a následne navrhnúť model, ktorý by
bol všeobecne použiteľný v podnikovej stratégii športových organizácií pre zlepšenie riadenia
vzťahov so zainteresovanými stranami. Ten spolu s odporúčaniami bude pre manažérov
pomôckou nielen pri vytváraní nových vzťahov s novými zainteresovanými stranami, ale tiež
aj pri udržiavaní a rozvíjaní aktuálnych vzťahov so zainteresovanými stranami a to tak aby boli
naplnené nielen požiadavky športových organizácií ale aj jednotlivých zainteresovaných strán.
Práca je rozčlenená do šiestich kapitol. Prvá kapitola obsahuje analýzu súčasného stavu
problematiky, prostredníctvom skúmania poznatkov svetových aj domácich autorov z oblasti
manažmentu, športového manažmentu a z oblasti zainteresovaných strán. Zároveň táto časť
práce obsahuje úvodnú pilotnú štúdiu zameranú na súčasný stav riešenej problematiky na
Slovensku. Druhá kapitola je zameraná na metodológiu práce. Obsahuje sumarizáciu metód
použitých v práci, postup vypracovania práce a priebeh výskumu. Tretia kapitola je venovaná
výsledkom výskumu. Na začiatku kapitoly sú sformulované výskumné otázky, hypotézy
a východiskový model. Potom postupne nasledujú jednotlivé fázy výskumu – prípadová štúdia
z prostredia USA, prípadová štúdia z prostredia Európy a skúmanie problematiky na
Slovensku. Záver kapitoly obsahuje zodpovedanie výskumných otázok a verifikáciu hypotéz.
Štvrtá kapitola je venovaná modelovému riešeniu. Okrem popisu série modelov kapitola
obsahuje popis implementácie a riziká implementácie modelového riešenia. Piata kapitola
obsahuje diskusiu na problematiku dizertačnej práce. Súčasťou diskusie je teoretické
a praktické overenie modelového riešenia. Posledná kapitola je venovaná očakávaným
prínosom práce z hľadiska manažmentu, športových klubov, zainteresovaných strán,
vysokoškolskej edukácie a širokej verejnosti.
Kľúčové slová:
Zainteresované strany. Športové organizácie. Športové kluby. Vzťahy. Riadenie vzťahov.
Zapojenie zainteresovaných strán. Proces riadenia vzťahov zainteresovaných strán. Prípadová
štúdia. Verejnosť. Fanúšik. Základná škola. Mesto. Komunita.
Anglický abstrakt:
FERENC, Patrik: Managing relationships with stakeholders of sports organizations.
[Dissertation thesis] – University of Žilina in Žilina; Faculty of Management Science and
Informatics; Department of Managerial Theories. – Tutor: doc. Ing. Michal Varmus, PhD. –
Qualification degree: philosophy doctor („philosophiae doctor“, acronym „PhD.“) at field of
study 3.3.15 Management. Žilina: FRI ŽU in Žilina, 2018. – 201 p.
The problem of the dissertation work is the chaotic organization and management of
stakeholders of sports organizations and the related failure to achieve the expected results for
the stakeholders.
The aim of the dissertation is to identify key factors in the management of stakeholder
parties in sports organizations based on the research, analysis and evaluation of available
theoretical background and practical knowledge and then to propose a model that would be
universally applicable in the corporate strategy of sport organizations to improve stakeholder
management. This model with the recommendations, will help managers not only to develop
new relationships with new stakeholders, but also to maintain and develop existing relationships
with stakeholders, to meet not only the demands of sports organizations but also individual
stakeholders.
Thesis is divided into six chapters. The first chapter contains an analysis of the current
state of the issue, by exploring the knowledge of world and domestic authors in the field of
management, sports management and stakeholders. The same part of the thesis contains an
introductory pilot study focused on the current state of the problem solved in Slovakia. The
second chapter is focused on the methodology of work. It contains a summary of the methods
used in the work, the process of elaborating the work and the course of the research. The third
chapter contains the result of research. At the beginning of the chapter are formulated research
questions, hypotheses and the baseline model. Then, the individual phases of the research - a
case study from the USA, a case study from Europe and the study of the problems in Slovakia
follow. The conclusion of the chapter includes answers to research questions and hypothesis
verification. The fourth chapter is dedicated to the model solution. In addition to describing a
series of models, the chapter contains an implementation description and implementation
modelling risks. The fifth chapter contains a discussion on the topic of the dissertation. Part of
the discussion is the theoretical and practical verification of the model solution. The last chapter
is devoted to the expected benefits of work in terms of management, sports clubs, stakeholders,
higher education and the public.
Key words:
Stakeholders. Sports organizations. Sport clubs. Relations. Relationship management.
Stakeholder engagement. Stakeholder engagement process. Case Study. Public. Fans. Primary
school. The city. Community.
Autoreferát dizertačnej práce
Text práce